Asistenční služby pro nevidomé a slabozraké

Zaměstnanci Tyfloservisu nabízejí mnohem více, než jen technickou pomoc při výběru lup. Přečtěte si zamyšlení liberecké instruktorky.

1837

Jací jsou nejčastější klienti libereckého Tyfloservisu
(mezigenerační zamyšlení)

Autorka příspěvku se profesně věnuje rehabilitaci lidí s těžkým zrakovým postižením v obecně prospěšné společnosti Tyfloservis.

Jsou v seniorském věku, často ve velmi vysokém, avšak v různé psychické a fyzické kondici.

Vyhledávají nás na doporučení očních lékařů, a to nejčastěji s diagnózou, která trápí miliony lidí na celém světě – s věkem podmíněnou makulární degenerací sítnice. Nemohou číst a vykonávat vše, co vyžaduje centrální zrakovou ostrost, nepoznávají své známé na ulici, mají strach z úplné slepoty a závislosti na svém okolí.

Přibývají však také lidé, kteří se potýkají s pozdními komplikacemi diabetu v podobě velmi vážného postižení cév, a to nejen v sítnici očí. Mnohé seniory trápí další potíže, které souvisí s jejich věkem. Nedoslýchavost, pohybové problémy i onkologická onemocnění.

Přicházejí k nám často v doprovodu svých partnerů, dětí, vnoučat nebo i pravnoučat, někdy však také sami. Mnohé navštěvujeme my v jejich domácím prostředí.

Jen málo z těchto seniorů hrdě prohlašuje, že kdyby je netrápila slabozrakost, jiné nemoci nemají. Většina je naopak ze svého složitého a bolavého života unavena, hovoří o blížící se smrti, ale i mezi nimi se najdou optimisté, lidé aktivní a inspirativní.  Nesmírně těžká je situace seniorů se zrakovým postižením, kteří zůstali opuštění po smrti svého partnera a dokonce i po smrti vlastních dětí, případně těch, o které se žijící rodina příliš nezajímá anebo se v ní cítí nepochopeni a odstrčeni.

V tyfloservisí práci je možné nahlédnout do mnoha životních příběhů, které by se mohly stát zajímavým zdrojem pro sociologickou studii. Míra empatie, trpělivosti a celkové snahy svému blízkému pomoci, vypovídá o vztazích, které v rodině panují. Na druhé straně svou důležitou roli ve vztazích hraje také vlastní motivace, aktivita a vstřícnost zrakově postiženého seniora.

Co ale mají tito lidé, vyhledávající službu Tyfloservis, společného? I ti nejstatečnější a nejodolnější jsou v důsledku  postupné ztráty zraku ve velkém stresu. Potřebují být vyslechnuti, pochopeni. Jsou vděčni za naše vcítění se do jejich složité životní situace a fakt, že instruktoři Tyfloservisu chápou jejich potíže se zrakem a dokáží si na ně udělat čas, jim často dodá klid a motivaci pro následující společnou práci s optickými i neoptickými pomůckami.

Trpělivý nácvik práce s vhodně vybranými kompenzačními pomůckami, případně rada, jak se bezpečněji pohybovat na ulici a zvládat bez zrakové kontroly činnosti běžného dne s cílem dosažení menší závislosti na pomoci druhých lidí, to vše jim může přinést alespoň částečnou úlevu. Návrat ke čtení za pomoci optických pomůcek v mnohých lidech probouzí upřímnou radost. Někteří klienti přivítají také sociálně právní informace a kontakty na další návazné služby, které jim mohou nabídnout například sdílení složité životní situace s podobně postiženými lidmi. Zcela úžasné je, když se lidé mohou vrátit alespoň k některým ze svých koníčků, jimž se před ztrátou zraku věnovali.

Stáří není totiž vždy tak krásné, jak to často s úsměvem na rtech říkávala paní herečka Květa Fialová, ale naopak může být velice smutným obdobím života seniora. Bývá bolavé a opuštěné. Proto se služba Tyfloservis snaží ze svého titulu zmírnit alespoň dopady těžkého zrakového postižení na život klientů, seniorů. Je důležité, aby klienti Tyfloservisu věděli, že nejsou instruktorům rehabilitace lhostejní.

BEZ KOMENTÁŘE

Napsat komentář