Přijde vám zbytečné si kupovat si zimní pneumatiky kvůli zimě, jako je ta letošní? Čtěte dále a možná zjistíte, že právě vám budou skvěle vyhovovat univerzální celoroční pneumatiky.
Nejdříve si však řekněme, v čem se jednotlivé druhy pneu liší.

Charakteristika letních pneu

Letní pneumatiky jsou určeny k provozu v teplotách nad 7°C. Při chladnějším počasí jejich gumová směs tvrdne a hůře se přizpůsobuje kontuře povrchu, jak vidíme na obrázku níže. Důsledkem je fakt, že se letní pneumatika v zimě dotýká vozovky mnohem menší plochou a k zabrždění potřebuje mnohem delší vzdálenost, než zimní pneumatika s měkčí směsí.

Letní pneumatika v zimě
Letní pneumatika v zimě (podobný efekt je i u starých pneumatik)

Letní pneumatika se liší od zimní, potažmo univerzální, také svým vzorkem. Je uzpůsobená k prevenci aquaplaningu, ovšem hůře si už poradí s odváděním bláta a sněhové břečky. Ve sněhu je pak výkon letní pneu přímo žalostný a brzdná dráha se může prodloužit i o desítky metrů.

Univerzální celoroční pneumatiky

Celoroční pneu jsou vyrobeny z měkčí gumové směsi, která dobře kopíruje povrch vozovky i při teplotách kolem nuly. Logicky však tudíž za vysokých letních teplot nemohou nabídnout tak vysokou životnost, jako letní pneumatiky a o něco rychleji se sjedou.

Univerzální pneumatika také nikdy nenabídne takovou spolehlivost v zimě, jako prémiové zimní gumy. Univerzály však zpravidla zajistí výrazně kratší brzdnou dráhu, než letní gumy.

Označení M+S zimní gumy
Označení M+S pneumatiky

Na univerzálních pneumatikách zpravidla naleznete značku M+S (muld+snow), která informuje o možnosti použití na sněhu a v bahně. Pneumatiky s tímto označením jsou v ČR povinné vždy od 1. listopadu do 31. března.

Výhodou univerzálních pneumatik je také úspora peněz a času za neustálé přezouvání.

Pro koho jsou vhodné univerzální celoroční pneumatiky?

Na základě výše uvedeného je odpověď jasná. Univerzální gumy pro celoroční použití jsou vhodné pro řidiče, který:

  • žije v oblasti, kde teplota málokdy klesá pod 0°C
  • jezdí hlavně po městě, kde se často nesetká s velkou sněhovou nadílkou
  • není na autě závislý a v případě nevhodného počasí využívá MHD
  • nejezdí do horských oblastí
  • má roční kilometrový nájezd tak malý, že pneumatiky mění kvůli stáří a né sjetému dezénu
  • nemá kde skladovat druhou sadu pneumatik

Poslední důvod by samozřejmě neměl být tím klíčovým. Pneuservisy jako BestDrive nabízejí uskladnění pneumatik za symbolické ceny.
Pokud jste se ale poznali ve většině předchozích bodů, může být nákup univerzálních pneumatik řešením právě pro vás.

Jezdíte-li svižněji, mimo město a bez ohledu na počasí, určitě si na zimu pořiďte specializované zimní gumy.

Máte k článku nějaké dotazy? Jaké jsou vaše zkušenosti s univerzálními pneumatikami? Napište nám do diskuse pod článkem.

6 KOMENTÁŘE

  1. Osobně se přikláním k letním a zimním pneu než k celoročním. Ale tak to je každého věc. Myslím si, že mají své opodstatnění. Na trhu si každý vybere ty, které se mu budou zdát nejlepší.

  2. Souhlasím s paní Lenkou, přecejen jsou letní a zimní pneumatiky přizpůsobené různým teplotám vozovky a osobně se mi zdá, že to člověk pozná na samotné jízdě. Pokud člověk jedná úsporně, tak může mít kvalitní pneumatiky pro obě sezóny za úspornou cenu.

Napsat komentář