Zimní kola pro vaše auto

Ve velkém technickém průkazu si nejprve najděte, jaké rozměry pneumatik jsou pro vaše auto vhodné. Určitě nesahejte po větších – snadno vám zničí podvozek. Naproti tomu bez obav můžete použít pláště určené pro vyšší zátěž, než je doporučeno (index nosnosti, index rychlosti), nikdy ale ne pro nižší.

Čísla označení zimních pneumatik

Při nákupu zimních gum jako první narazíte na kódy označení. Jak je rozšifrovat?

Značení zimních gum
Označení zimní pneumatiky

Příklad: 175/65 R14 T82

175 = šířka pneumatiky v mm, tedy 175 mm
65 = profil pláště v procentech šířky, tedy poměr výšky pneumatiky k její šířce v procentech (65 = 65 %)
R = radiální guma (diagonální se dnes používají prakticky už jen na traktory)
14 = vnitřní průměr pneu, tzn. průměr disku neboli „ráfku“, uvedený v palcích (1 palec = 25,4 mm)
T = index rychlosti (kód T = 190 km/h)
82 = index nosnosti (kód 82 = 475 kg)

Pozor na stáří zimních plášťů

 

Pokud nekupujete zimní kola zcela nová, určitě věnujte pozornost tzv. DOT kódu, podle kterého zjistíte, jak je pneumatika skutečně stará. Jedná se o 12místné číslo, které najdete přímo na gumě. Stáří vyčtete z posledních 4 číslic – první dvě čísla znamenají týden a poslední dvě rok výroby pláště.

Příklad: xxxxxxxx3612
= pneumatika byla vyrobená ve 36. týdnu roku 2012

Není od věci si DOT kód zkontrolovat i při nákupu nových zimních pneu – pokud totiž prodejce gumy skladuje v suchém a temném skladě, se stabilní teplotou kolem 15°C, mohou i po pěti letech vypadat jako nové. Solidní prodejce by vás měl ale upozornit, pokud vám chce nabídnout zimní pláště starší než 3 roky.

Co o zimních pneu prozradí energetický štítek

Již několik let jsou nově vyrobené pneumatiky povinně označovány tzv. evropskými energetickými štítky, podobně, jako třeba bílé domácí spotřebiče. Jaké informace obsahují?

Prvním ukazatelem je tzv. valivý odpor pláště – čím je vyšší, tím je vyšší i spotřeba paliva. Rozdíl mezi jednotlivými stupni A až G je přibližně 0,15 L / 100 km.

Druhým hodnotou je přilnavost kola na mokrém povrchu, což je zvlášť pro podzimní období velmi užitečný bezpečnostní ukazatel. Rozdíl mezi jednotlivými stupni znamená u osobního auta rozdíl v brzdné dráze o 3 až 6 metrů při brzdění z 80 km/h. Rozdíl mezi kategorií A a F činí přes 18 m!

Třetí indikátor ukazuje hlučnost pneumatiky v decibelech. Čím více polí je označeno černě, tím je pneumatika hlučnější.

Dezén pro zimní pneumatiky – směrový nebo asymetrický?

Rozdíl je v tom, na jaký způsob jízdy a povrch se jednotlivé typy hodí.

Směrový dezén je na zimáky univerzálnější, pneumatika dobře zabírá v celé ploše, lépe odvádí sníh či vodu a je ideální do terénu nebo do hor. Také obvykle bývá o něco levnější. Minusy ale představuje horší stabilita, horší boční vedení a vyšší hlučnost.

Asymetrický vzor má na zimních gumách lepší přilnavost a lépe odolává bočním silám. Má také kratší brzdnou dráhu, méně se opotřebovává a lépe vede v zatáčkách. Asymetrické pneu se hodí pro silnější auta, na dálnici či do města. Minusem je nižší stabilita na zasněžené vozovce.

Třetí, příliš nedoporučovanou variantou je tzv. symetrický dezén, který je konstrukčně nejstarší a nejjednodušší a používá se u tzv. celoročních pneumatik.

Jak poznám zimní pneu?

Jak poznám zimní pneu
Vpravo zimní pneu s více lamelami

Jak je vidět na obrázku vlevo, zimní pneu poznáme snadno na první pohled. Dezén pneumatiky obsahuje více drážek pro odvod vody, a sněhové břečky.

Jednotlivé části dezénu jsou ještě nadrobno „nařezané“ a tvoří je mnoho tenkých lamel.

Ze strany zimní pneumatiky naleznete také označení M+S, které jste už mohli vidět v předchozím obrázku v první části článku.

Spolehliví výrobci zimních gum

Určitě nesáhnete vedle, pokud si vyberete zimní pláště o některého z tradičních a prověřených výrobců pneu, jako například:

  • Barum – tradiční značka s výrobním závodem v Otrokovicích
  • Bridgestone – japonská kvalita
  • Continental – jeden z největších světových výrobců
  • Dunlop – tam pneumatiky dokonce vymysleli!
  • Firestone – dobrý poměr cena/výkon
  • Goodyear – jezdí na nich i Formule 1
  • Michelin – jejich panáčka z loga zná každý
  • Pirelli – pneumatiky pro Škodovky i Ferrari

Test zimních pneumatik

I sebelepší značka může mít horší sezónu a v poměru cena/ výkon ji může porazit méně známý výrobce. Je proto dobré při výběru vzít v potaz také výsledky testů zimních pneu.

Věříme, že vám náš přehled výběr zimních kol usnadní. Přejeme vám na šťastnou cestu a hlavně vždy bezpečný návrh domů!

Své zkušenosti a dotazy nám neváhejte napsat do diskuse pod článkem.

BEZ KOMENTÁŘE

ZANECHAT ODPOVĚĎ