Materiál disků: ocel versus hliník?

Materiál, ze kterého je disk vyrobený, na první pohled rozpozná i amatér. Hliník je lehčí než ocel, takže elektrony většinou váží méně než klasické plechové disky. Na druhou stranu ocelová kola jsou oproti litým odolnější vůči mechanickému poškození a jsou tedy vhodnější pro začínající řidiče. Hliníkové disky se bohužel při neopatrných nárazech například do obrubníků snadno nevratně poškodí.

Extra kola: disky ze slitiny hořčíku

Jedná se o nejlehčí (ale také nejdražší) variantu litých kol – oproti klasickým ALU diskům váží jen cca polovinu. Používají se pro závodní auta, ale jsou k dostání i varianty pro osobní auta, zpravidla pro luxusní sporťáky.

Vzhled: litá kola, nebo „plecháče“?

Na body za estetiku jednoznačně vítězí ALU kola. U litých kol si můžete vybrat zajímavý design, luxusně působící pochromování nebo stovky barevných odstínů, díky kterým můžete disky sladit, či naopak dát do kontrastu s barvou vašeho auta. Plechová kola můžete vzhledově trochu vylepšit jen plastovými poklicemi, které imitují vzhled elektronů.

Jízdní vlastnosti: elektrony, nebo ocelové disky?

Lehčí ALU kola prodlužují životnost závěsných součástech auta a trošku snižují spotřebu. Umožňují také o něco rychlejší start a prudší brždění. Na ALU disky můžete nasadit širší pneumatiky a tím zvýšit přilnavost (ale za cenu vyšší spotřeby a horší jízdní dynamiky). Nevýhodu litých kol poznáte při jízdě na měkkém sněhu či ve vyjetých sněhových kolejích, kdy kola ne úplně dobře reagují na pohyby volantu. Proto je nutné na hliníkové ráfky pečlivě vybírat zimní pneumatiky a mít v autě zimní výbavu – jak koupit vhodné zimní řetězy jsme vám už radili. V zimě také dostávají hliníkové disky o dost víc zabrat od chemických posypů a soli, čímž trpí především jejich vzhled.

Plechové disky jsou oproti ALU o něco těžší, což se v autě projevuje především pomalejším „odpichem“. Ocelovým kolům ale nijak nevadí zima a sníh a jízdní vlastnosti si zachovávají stále stejné. A pokud pře zimu trochu zreznou, dají se snadno přebrousit a znovu nalakovat.

Čištění: ALU disky, nebo plechová kola?

Povrch hliníkových disků nerezaví, hůř se na něm drží nečistoty a kola se dají snadno omýt. Pokud chcete mít perfektně čistá ocelová kola, čeká vás drhnutí kartáčem a pravděpodobně také pravidelné ošetřování antikorozním nátěrem.

Cena: lité disky, nebo ocelové ráfky? 

V otázce ceny si jasné vítězství připisují „plecháče“, které jsou výrazně levnější. Cena čtyř designových elektronů se může vyšplhat až na cenu slušné ojetiny.

Výběr disků: jaká čísla a hodnoty sledovat?

Při koupi ráfků, ať už ocelových, nebo litých, byste měli dopředu vědět následující údaje:

– šířka disku, tzn. vnitřní rozměr pneumatiky, kterou budete na disk potřebovat
– rozteč – vzdálenost upevňovacích šroubů
– průměr středového otvoru (automobilky používají různé)
– zális (ET) – říká, jak hluboko bude kolo posazeno do blatníku a čím vyšší je hodnota, tím více bude kolo do blatníku „zapuštěné“
– počet a průměr uchytávacích děr pro šrouby


Nákup autodisků: naše doporučení

Jako ideální řešení se nám jeví jezdit v zimě na plechových a v létě na ALU discích. V každém případě doporučujeme:
– při volbě disků se vždy držte zákonem dovolených rozměrů, ať už z hlediska šířky disků (plusy i minusy širších penumatik jsme popsali výše), nebo z hlediska průměru – pokud zvolíte disky s větším průměrem, budete na ně potřebovat pneumatiky naopak s nižším profilem, díky čemuž bude jízda tvrdší a budete více opotřebovávat podvozek auta
– vyvarujte s podezřele levných elektronů – s největší pravděpodobností jde o nekvalitní čínské kopie, které se rády ohýbají, praskají a netěsní
– pokud nakupujete z druhé ruky, nechte si raději v pneuservisu otestovat vyvážení kol


Jaké disky máte na autě vy? A jak jste spokojení? Napište nám svoje rady a tipy pro nákup disků na auto do diskuze!

BEZ KOMENTÁŘE

Napsat komentář