Jací jsou nejčastější klienti libereckého Tyfloservisu
(mezigenerační zamyšlení)
Autorka příspěvku se profesně věnuje rehabilitaci lidí s těžkým zrakovým postižením v obecně prospěšné společnosti Tyfloservis.
Jsou v seniorském věku, často ve velmi vysokém, avšak v různé psychické a fyzické kondici.
Vyhledávají nás na doporučení očních lékařů, a to nejčastěji s diagnózou, která trápí miliony lidí na celém světě – s věkem podmíněnou makulární degenerací sítnice. Nemohou číst a vykonávat vše, co vyžaduje centrální zrakovou ostrost, nepoznávají své známé na ulici, mají strach z úplné slepoty a závislosti na svém okolí.
Přibývají však také lidé, kteří se potýkají s pozdními komplikacemi diabetu v podobě velmi vážného postižení cév, a to nejen v sítnici očí. Mnohé seniory trápí další potíže, které souvisí s jejich věkem. Nedoslýchavost, pohybové problémy i onkologická onemocnění.
Přicházejí k nám často v doprovodu svých partnerů, dětí, vnoučat nebo i pravnoučat, někdy však také sami. Mnohé navštěvujeme my v jejich domácím prostředí.
Jen málo z těchto seniorů hrdě prohlašuje, že kdyby je netrápila slabozrakost, jiné nemoci nemají. Většina je naopak ze svého složitého a bolavého života unavena, hovoří o blížící se smrti, ale i mezi nimi se najdou optimisté, lidé aktivní a inspirativní. Nesmírně těžká je situace seniorů se zrakovým postižením, kteří zůstali opuštění po smrti svého partnera a dokonce i po smrti vlastních dětí, případně těch, o které se žijící rodina příliš nezajímá anebo se v ní cítí nepochopeni a odstrčeni.
V tyfloservisí práci je možné nahlédnout do mnoha životních příběhů, které by se mohly stát zajímavým zdrojem pro sociologickou studii. Míra empatie, trpělivosti a celkové snahy svému blízkému pomoci, vypovídá o vztazích, které v rodině panují. Na druhé straně svou důležitou roli ve vztazích hraje také vlastní motivace, aktivita a vstřícnost zrakově postiženého seniora.
Co ale mají tito lidé, vyhledávající službu Tyfloservis, společného? I ti nejstatečnější a nejodolnější jsou v důsledku postupné ztráty zraku ve velkém stresu. Potřebují být vyslechnuti, pochopeni. Jsou vděčni za naše vcítění se do jejich složité životní situace a fakt, že instruktoři Tyfloservisu chápou jejich potíže se zrakem a dokáží si na ně udělat čas, jim často dodá klid a motivaci pro následující společnou práci s optickými i neoptickými pomůckami.
Trpělivý nácvik práce s vhodně vybranými kompenzačními pomůckami, případně rada, jak se bezpečněji pohybovat na ulici a zvládat bez zrakové kontroly činnosti běžného dne s cílem dosažení menší závislosti na pomoci druhých lidí, to vše jim může přinést alespoň částečnou úlevu. Návrat ke čtení za pomoci optických pomůcek v mnohých lidech probouzí upřímnou radost. Někteří klienti přivítají také sociálně právní informace a kontakty na další návazné služby, které jim mohou nabídnout například sdílení složité životní situace s podobně postiženými lidmi. Zcela úžasné je, když se lidé mohou vrátit alespoň k některým ze svých koníčků, jimž se před ztrátou zraku věnovali.
Stáří není totiž vždy tak krásné, jak to často s úsměvem na rtech říkávala paní herečka Květa Fialová, ale naopak může být velice smutným obdobím života seniora. Bývá bolavé a opuštěné. Proto se služba Tyfloservis snaží ze svého titulu zmírnit alespoň dopady těžkého zrakového postižení na život klientů, seniorů. Je důležité, aby klienti Tyfloservisu věděli, že nejsou instruktorům rehabilitace lhostejní.