K čemu je jednokolka dobrá

Jednokolku si lidé nejčastěji pořizují za účelem tréninku balancu. Je to skvělý způsob, jak trénovat rovnováhu zábavnou formou. Z tohoto důvodu si jednokolky velice často pořizují motocyklisti, kteří se následně dokáží lépe sžít se svým strojem.

Dalším oblíbeným důvodem pro pořízení jednokolky je její využití, jakožto dopravního prostředku. Na jednokolce se totiž pohybujete rychleji než pěšky, ovšem po nějakém tom týdnu tréninku se jízdou unavíte méně, než kdybyste běželi. Milovníci adrenalinu pak na jednokolce zdolávají trialové, nebo downhillové tratě, viz. následující video.

Netradiční jednokolkové sporty

Milovníci unicyklů vymýšlejí stále další netradiční formy jejich využití. Věděli jste že v Německu mají již mnoho let oficiální ligu unihokeje, neboli hokeje na jednokolkách? V Praze je první oficiální unihokejový tým. Podívejte se jak takový zápas může vypadat:

Na jednokolce můžete hrát i basketbal a další hry, ale pojďme se konečně podívat na hlavní parametry monokolky, na které je dobré při výběru hledět.

Jaký je ideální průměr kola

Nejčastějším průměrem, se kterým se můžete setkat, je 20 palců. Tato velikost vyhovuje dětem od cca 140 cm i dospělým 190 cm lidem.

Obecně platí, že menší průměr kola nabídne vyšší obratnost. Jednokolka je „živější“ a snadněji mění směr jízdy.
Větší kolo je vhodnější pro sjezdy z prudkých kopců a hlavně v případě, že chcete jednokolku využívat jako dopravní prostředek. Na jedno šlápnutí totiž ujedete delší vzdálenost, takže se tolik nenadřete.

Délka klik na jednokolce

Pokud plánujete spíše pomalejší jízdu, případně trialové skoky na překážkách, zvolte delší kliky. Budete v nich mít vělší cit. Díky větší páce dlouhé kliky rychleji brzdí a rychle se rozjíždějí i do kopce a v terénu. Při rychlé jízdě však budete muset dělat nohama větší obloučky, což může být nepříjemné a působit nestabilně.
Krátké kliky jsou výhodné pro rychlou jízdu po rovině.

Jaké zvolit pedály na monokolo

Pokud se budete na jednokolce teprve učit jezdit, určitě zvolte plastové pedály. Údery do holeně nebudou tolik bolet. Plastové pedály jsou vhodné také v případě, že plánujete jezdit v tělocvičně. Pádům se nikdo nevyhne a železný pedál může nehezky poškrábat parkety.

Kovové pedály s piny jsou jasnou volbou pro trial a terén. Pevně drží botu a dodají vám pocit jistoty. Je dobré k nim ale pořídit chrániče holení.

Šířka pláště kola

Zde je to stejné jako u výběru kola. Širší plášť je vhodný do terénu a na překážky. Lépe tlumí doskoky a šetří ráfek. Užší plášť má nižší valivý odpor a je tedy vhodný na delší trasy, nebo v případech, kdy vám jde o rychlost.

Barva pláště kola

Jak už jsme psali výše, jednokolka není jen outdoorovou záležitostí. Pokud na ní budete trénovat v tělocvičně, nekupujte si verzi s černým pláštěm, který by mohl zanechat nepříjemné šmouhy.

čtyčhran vs. ISIS střed
Vlevo klasický čtyřhran, vpravo střed s mnoha drýžkama, zvaný „ISIS“

Provedení středu

U levnějších modelů jsou kliky nasazeny na čtyřhranu. Ten se při dlouhodobém používání „vymačká“ a v klikách začnete cítit vůli. Pokud vážíte přes 90 kg, nebo pokud plánujete jednokolku využívat opravdu hodně, zainvestujte spíše do středu s větším počet drážek, zvaným ISIS. Kliky zde drží na větší ploše, takže se nevymačkají.

Pravidelně dotahovat!

Kliky a pedály je potřeba dotahovat při prvním náznaku vůle. Pokud například pojedete s povoleným pedálem, strhnete závit nejenom na pedálu, ale i na klice. Hliníkové kliky u nových jednokolek si sedají delší dobu. Proto je dobré prvních pár hodin preventivně kontrolovat jejich dotažení.

Elektrické jednokolky

Pro ty pohodlnější, kteří se nechtějí zapotit, jsou tu elektrické jednokolky. Využívají gyroskopickou technologii, kterou znáte ze segwaye. Na rozdíl od klasické jednokolky se na té elektrické naučí jezdit každý do 40 minut. Většina lidí je si jistá do 15 minut.

FreeWheel „Airwheel“ jednokolka je skvělá jako dopravní prostředek do města, jak se můžete přesvědčit na následujícím videu:

Našli jste zde odpovědi na všechny své otázky ohledně jednokolek? Pokud ne, zeptejte se nás v diskusi pod článkem.

BEZ KOMENTÁŘE

ZANECHAT ODPOVĚĎ