Při běhání jsou boty nejdůležitější položkou (hned pak doporučujeme koupit hodinky na běhání). Mnoho lidí odradí od pravidelného běhání bolesti kloubů, svalů či kostí, které se však dají zmírnit především správným výběrem bot. Právě s výběrem běžeckých bot Vám pomůžeme v tomto článku.

Ještě než si běžeckou obuv pořídíte, zamyslete se nad tím, kde budete běhat – jestli po asfaltu nebo spíše v terénu (myšleno mimo zpevněné cesty). Boty určené na zpevněné cesty (silnice atd.) bývají lehčí, zatímco boty do terénu jsou zpravidla těžší, mnohdy jsou vybaveny i nepromokavou membránou. Dále se zamyslete nad Vašimi běžeckými schopnostmi, zejména kolik kilometrů týdně hodláte naběhat.

Cena běžeckých bot

Cena v tomto případě nehraje roli. Nejdůležitější pro Vás je, jak Vám bota sedne, každý má tělo jiné. Pouze ti z Vás, kteří mají výraznou nadváhu, by měli počítat s dražší obuví, neboť budete potřebovat velmi dobře odtlumené boty.

Velikost běžeckých bot

Nejčastější chybou při výběru běžecké obuvi je špatná velikost boty. Běžecké boty by měly být minimálně o číslo větší než Vaše běžná obuv. Chodidlo totiž při běhu potřebuje místo a při odrazu či dopadu, kdy se bota ohýbá, se bota také zmenšuje. Uvědomte si také, jestli Vám při zátěži neotékají nohy, pokud ano, mějte na paměti, že byste měli sáhnout po větší botě.

Šířka běžeckých bot

Bota by neměla být ani příliš pevná, ani by Vám v ní chodidlo nemělo být příliš na volno. Pokud si kupujete kvalitní boty, počítejte s tím, že už se bota tolik nerozšlápne. Jestliže se Vám zdá tedy bota příliš těsná, sáhněte radši po jiné.

Jak poznáte, že Vám běžecká obuv sedí?

Bota by Vás neměla nikde tlačit a měli byste se v ní cítit pohodlně. V obchodě si zkuste zaběhat (nikdo Vás nebude považovat za divné), jedině tak odhalíte případné nedostatky. Rozhodně si nekupujte běžecké boty po vyzkoušení pouze v sedě!

Běhání naboso

A nebo si nekupujte boty žádné! Můžete totiž běhat i naboso, což je dnes velmi moderní trend. Jedná se o přirozený a zdravý styl běhání, je však nutné nohy chvíli trénovat například chozením po zahradě naboso, aby si navykly na přímý kontakt se zemí, nebo běhejte střídavě obutí a bosí. Při běhu v obuvi totiž namáháte jiné svaly a klouby, není tedy možné běhat stejným stylem jako, když jste obutí, tělo si na to musí zvyknout. Běh naboso je zdravý nejen pro nohy, ale dokonce i pro celé tělo. Ve městě však dávejte pozor na nepořádek na zemi, rozhodně doporučujeme běhat naboso spíše v přírodě.

Mimochodem, pokud je pro Vás „normální“ běhání nuda, podívejte se na naše předchozí články, ve kterých jsme Vám radili s výběrem skákacích bot a klokaních bot. Jedná se o poněkud efektivnější druhy běhání…

1 komentář

ZANECHAT ODPOVĚĎ